دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

محمد مهاجری: روز چهارشنبه گذشته در روزنامه همشهری عصر، مطلبی از آقای عباس سلیمی نمین مدیر محترم دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران منتشر شد.

گرچه موضوع مطلب ایشان مربوط به مکاتبات آقایان حداد عادل و احمدی‌نژاد بود، اما در آن اشاره‌ای به یکی از خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی شده بود.

آقای سلیمی در نوشته خود به این نکته اشاره کرده است که روایت آقای هاشمی در مورد حذف شعار مرگ بر آمریکا که در خاطرات ایشان منتشرشده و به حضرت امام(ره) نسبت داده شده با موضع بنیانگذار کبیر انقلاب تفاوت دارد.

به نظر می‌رسد جناب آقای سلیمی در این خصوص، علاقه‌مند است تحلیل خود را به جای خبر بنشاند؛ اتفاقی که برای پژوهشگران به ویژه در حوزه تاریخ، خطرناک است و می‌تواند به تحریف یا انحراف در تاریخ‌نویسی منجر شود.  لازم می‌دانم در این مورد نکته‌ای را متذکر شوم.

در جلسه‌ای در حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بهمن ماه 86 که عده‌ای از دوستان نیز حضور داشتند بحثی با آقای هاشمی حول این محور مطرح شد که در برخی وقایع تاریخی، ایشان راوی واحد است و به عنوان نمونه یکی از حاضران به همین موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا اشاره کرد.

آقای هاشمی ضمن تایید این نکته که در بسیاری اوقات با امام(ره) به صورت خصوصی ملاقات داشته و سخنان متعددی را امام، صرفا به وی گفته‌اند، در این مورد خاص اظهار داشت: بحث شعار مرگ بر آمریکا در جمع چند نفر از مسئولان مطرح شد. آقای هاشمی از میان اعضای حاضر در آن جلسه به آیت‌الله موسوی اردبیلی، مهندس میرحسین موسوی و مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی اشاره کرد.

انتظار از جناب آقای سلیمی که  موسسه مطالعات تاریخی را اداره می‌کند و نوشته‌ها و گفته‌هایش ممکن است در تاریخ باقی بماند این است که چون خوشبختانه 2 نفر از 3 نفری که در بالا به آنها اشاره شد در قید حیات هستند و اولیه‌ترین وظیفه پژوهشگر تاریخ این است که قبل آنکه هر تحلیلی را ارائه کند، به زوایای خبر، دسترسی داشته باشد، با مراجعه به آن‌ها خبر را تکمیل کند. در آن صورت، حتما اجتهاد در برابر نص صورت نخواهد گرفت.

کد خبر 50218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز